מי ניקוז המזגן יורדים על הרכוש המשותף, אפשר לעכב עליו?

אודותינו

משרדנו מתמחה בייצוג משפטי בבתי הדין הרבניים, ונותן מענה נחוש ואפקטיבי לכל תיק, ולעיתים עד כדי מלחמה על מיצוי זכויות הלקוח מתחילה ועד סוף.

אנחנו מאמינים, כי אסטרטגיה יצירתית עם חשיבה 'מחוץ לקופסא' תוך שימוש בזרוע 'טוען הרבני' מחד ובזרוע 'מגשר' מאידך, היא זו שמביאה בס"ד להצלחה בתיק.

פוסטים אחרונים

דיני משפחה

חזקת גיל הרך – גם כיום?

כולם שמעו על המושג 'חזקת גיל הרך' הקובע שילדים קטנים מגיל 6 נמצאים בחזקת אימם, אך כלל זה תקף בכל מקרה? האם כלל זה מוסכם גם היום שנשים יוצאות לעבוד? מתברר שהנושא לא כל כך פשוט. כנסו!

המשך לקרוא »
תאריך לועזי
דיני משפחה

פסילת חוות דעת מומחה מטעם בית הדין

מה קורה אילו חוות דעת המומחה אינה הגונה בעיניכם? כך גם מה קורה אילו ברור לכם שהמומחה 'תפס צד' ומסלף את העובדות שעומדות בפניו? כיצד ניתן להוכיח זאת כשאינכם זוכים לשיתוף פעולה מ'הגורמים' הנוגעים בדבר?
על כך ועל חשיבה 'מחוץ לקופסא' שהצילה במאמר שלפניכם, זהירות!
מאמר מרתק לפניכם!

המשך לקרוא »

מי ניקוז המזגן יורדים על הרכוש המשותף, אפשר לעכב עליו?

החמסין הגדול בתקופת הקיץ מזכיר לכל מי שעדיין לא הספיק להבין זאת לבד, שבעידן הנוכחי מזגן הוא מוצר חובה בסיסי ואינו מצרך מותרות.

נידונים רבים עולים על שולחן בתי הדין אודות השימוש במזגן ועל הנזקים שלעיתים נגרמים על ידו.

אחד מהם עוסק במקרה של ראובן שביקש להתקין מזגן בביתו, אך מחמת חוסר מקום מתאים אולץ להתקינו באופן שהמים יתנקזו ליד פתח הכניסה לבניין עד כדי חשש הפרעה לשאר הדיירים. קמו דיירי הבנין וביקשו למנוע זאת ממנו בטענה שניזוקים מכך ובפרט שאפשר להתגבר על קושי זה בנקל – על ידי הארכת הצינור.

מאידך ראובן שלמדן היה, טען כנגדם, שהיות והוא בעל זכויות בנכס המשותף, אין ביכולתם להפקיע ממנו את השימושים בנכס המשותף, שהרי כלל ידוע בבתי הדין שיש לכל אחד מהדיירים זכות להשתמש בנכס המשותף כפי צרכיו, ללא שיש בידי מי מהשכנים למנוע זאת ממנו.

בדומה לזה מצינו לעניין דייר שביקש להתקין מרזב חיצוני לבניין בטענה שהמרזב הפנימי הקיים אינו נוח לשימוש, לטענת שכניו שיבוא לידי היזק על ידי המים המתנקזים מהמרזב, השיב אף הוא, שהוא חלק מזכויותיו ברכוש המשותף.

דייני בית הדין נדרשו לעניין והעלו, הנה פסק השו"ע (סי' קנג ס"ו) לעניין הרוצה להוציא צינור לחצר חברו שבעל החצר יכול לעכב עליו. אמנם דבריו נאמרו לעניין חצר חברו, אך פשוט שהוא הדין לעניין חצר השותפין, שהרי כל אחד מהדיירים הוא בעלים על חלקו במשותף.

אמנם חלק מזכויות הדייר הוא השימוש ברכוש המשותף לכל צרכיו, אך מבואר בחזו"א (חו"מ ב"ב סי' סקי"ד) שהיינו באופן שאינו מקפח את שכניו, שנחשב שאינו נוטל מאומה משכניו, אולם באופן ששכניו ניזוקים, יכולים לעכב עליו.

כמו כן נפסק בשו"ע (סי' קנג ס"ט), שאף בני רשות הרבים יכולים לעכב עליו בטענה שהמים הנשפכין מהמרזב מפריעים לעוברים ושבים, ואף יכולים להביא לידי היזק.

יתירה מכך, מבואר בשו"ת מהרשד"ם (חו"מ סי' תסב) שאף אם מי המרזב מתנקזים אל הרכוש הפרטי, אך לאחר מכן נשפכים אל חצר הרכוש המשותף מחמת השיפוע הקיים, יכולים השכנים לעכב עליו.

על פי זה יש לומר, שכך הוא גם לעניין התקנת מזגן מעל גבי הרכוש המשותף, את התקנת המזגן עצמו השכנים אינם יכולים לעכב שהרי הוא חלק מזכויותיו ברכוש המשותף, אולם באופן  שיש חשש שיינזקו על ידי ניקוז מי המזגן יכולים לעכב עליו.

הן אמת, שאילו יהיה באותו המקום מנהג קבוע להתקין מזגן ללא כל הגבלה גם באופן היכול להביא לידי היזק – 'איש ככל הישר בעיניו יעשה', יש מקום להתיר זאת על פי המבואר בשו"ע (סי' קסא ס"א), אך כמדומה שבמקומות המתוקנים לא קיים מנהג מעין זה.

על פי זה, אילו אחד מהדיירים יבקש להתקין חבלי כביסה נוספים על אלו הקיימים מעל גבי חצר שכנו, יכול השכן לעכב עליו בטענה שטפטוף המים מהבגדים הרטובים ילכלך את חפציו.

כמו כן, אילו יש בזה להביא לידי כיעור הבניין, יש בידיהם לעכב גם משום טענה זו, ואף אם אין בזה להביא לירידת ערך הבניין.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות